image1 image2 image3

Blogger|Traveller|Book lover|Movie addicted|Escape Room passionate

Carte: 1984- George Orwell



Pentru bucuria de a avea și a citi această carte trebuie să mulțumesc Librăriei Online Libris.

Unul dintre cele mai bune lucruri care ți se poate întâmpla atunci când ești student la Litere este că, din când în când, îți ajung pe mână unele cărți care îți schimbă cu adevărat perspectiva despre orice. Și cel mai frumos lucru este faptul că nu cu toate cărțile se întâmplă asta, pe unele le citești doar pentru că trebuie, ele nu lasă în urma lor nicio urmă. Cu 1984 s-a întâmplat exact ceea ce trebuia să se întâmple, a ajuns o carte pe care nu am putut să o las jos din mână nici pentru a mânca.

Îl mai citisem pe Orwell, Ferma Animalelor a fost o carte care mi-a plăcut extrem de mult, dar nu știu ce, 1984 mi se părea mai greu de atins, o consideram o carte mai aparte, nu credeam că va reuși să mă impresioneze tocmai pentru că nu sunt neapărat o fană a scrierilor despre politică. Ei bine, se pare că m-am înșelat, dar norocul meu este că această carte nu a stat ascunsă și pot să vă vorbesc astăzi despre ea.

O mie nouă sute optzeci și patru este cartea care ne introduce într-o lume distopică, dar nu în sensul feeric al cuvântului, ba chiar din contră. Încă de la primele pagini ne este prezentată o lume care, din punct de vedere politic, se aseamănă foarte mult cu comunismul și nazismul. Winston, personajul principal, ne poartă într-o călătorie prin care să înțelegem mai bine ce însemna Fratele cel Mare, de ce era el mereu cu ochii pe oameni și  de ce totul era atât de întors pe dos. Cartea este structurată în 3 părți: o intrudcere în lumea halucinantă, o intrigă care schimbă totul la 180 de grade și un deznodământ la care nu știm dacă să ne bucurăm sau dimpotrivă.

George Orwell scrie o carte în care este greu să te regăsești. Soarta oamenilor din Londra nu este cea mai fericită, un sistem politic reușește să schimbe gândiri, dar doar parțial. Este greu să schimbi o națiune întreagă, cel mai dificil este să știi cu adevărat ce zace în mintea oamenilor pentru că ei pot învăța foarte ușor să disimuleze ceea ce vor. Suntem introduși într-o lume în care copiii sunt cruzi, în care te pot denunța doar pentru că ei au învățat că ăsta este lucrul cel mai bun pe care îl pot face. O lume crudă, o lume fără trecut și fără un prezent cert( prezentul se transformă foarte ușor în trecut și poate fi schimbat numai bătând din palme).

Am reușit să citesc cartea asta într-o singură zi, am încercat să mă pun în pielea personajelor, dar am reușit doar parțial. Mi-am imaginat cât de greu mi-ar fi să trăiesc într-o astfel de lume, o lume în care nimic nu este al tău, în care tu ca om nu contezi, în care poți să dispari oricând și nimănui să nu îi pese. Asta reușește să facă Orwell, să îți dea de gândit, să se joace cu sentimentele tale, să te facă să îl iubești pe Winston ca mai apoi să începi să crezi că se joacă cu focul, apoi să o iai razna de durere pentru el, ca într-un sfârșit să nu știi ce să mai simți.

O mie nouă sute optzeci și patru nu este o carte pentru oricine. Trebuie să o citești cu simț de răspundere, trebuie să te facă să simți, este o carte de literatură universală diferită de orice am citit până acum, o carte pe care numai George Orwell ar fi putut să o scrie. O recomand celor care au ceva literatură în spate, celor care înțeleg ce înseamnă să ai și să nu ai drepturi, dar și celor care vor să încerce ceva nou, ceva care să le dea de gândit.


Share this:

CONVERSATION

0 vise sparte:

Trimiteți un comentariu