Recenzie: Ghici cine moare primul -M. J. Arlidge

Multumesc librariei online libris pentru sansa de a citit si recenza aceasta carte. Intrati pe site-ul acestora pentru a gasi toate titlurile pe care le cautati atat in limba romana cat si carti in limba engleza.

Ghici cine moare primul este primul volum al seriei Hellen Grace si a aparut anul acesta la editura TReI.

Am inceput sa citesc cartea Ghici cine moare primul fara a sti prea multe despre poveste sau autor. Tot ceea ce stiam era descrierea oficiala a acesteia care mi-a dat o impresie destul de gresita asupra romanului. In aceasta descriere titlul ne este oarecum explicat: " Doi ostatici. Un singur glont. Doar unul va supravietui". Destul de simplu nu? Ei bine, eu sunt aici pentru a va spune parerile mele sincere despre aceasta carte si despre ce am simtit atunci cand am citit-o.

Autorul nu lasa loc de interpretari. Inca din primele randuri aflam despre cei doi indragostiti, ostaticii unui criminal si despre singura lor scapare: moartea unuia dintre ei. Inca de la inceput m-am asteptat ca autorul va " trage" cat de mult va putea de aceasta relatie, de aceasta crima inumana, dar nu a fost asa. Va pot spune inca de acum ca de-a lungul cartii ne intalnim de 6 ori cu situatia in care unul dintre prizonieri este obligat sa faca o alegere: buna sau rea, alegerea va aduce distrugerea ambelor personaje oricum.

Cu toate ca primul personaj moare chiar inainte ca povestea sa capete un sens, in scena ne mai este introdus un alt personaj despre care vom afla la momentul oportun ca este chiar personajul principal. Cei care ati citit cartile Rodicai Ojog-Brasoveanu o sa remarcati imediat o apropiere a povestilor iar iubitorii lui Stephen King vor fi uimiti de stilul folosit in carte.

Povestea inainteaza odata cu Hellen, politista perfecta care nu va lasa niciodata sentimentele sa intervina in munca sa. Nu stim nici mai mult nici mai putin decat ceea ce stie ea, acest lucru ajutandu-ne pe noi sa o cunoastem mai bine, sa invatam sa gandim ca ea pentru ca in final sa dezlegam singuri enigma. Cartea nu este construita din detalii peste care poti trece, daca in unele carti sarirea catorva pasaje nu reprezinta o problema, aici totul este un indiciu bine plasat si daca ai pierdut sirul intamplarilor va deveni o corvoada sa intelegi miscarile personajului nostru principal.

Ceea ce devine la un momentat foarte greu de urmarit sunt personajele. Nu obisnuiesc sa retin numele tuturor personajelor dintr-o carte asa ca atunci cand in fiecare capitol mai apar inca cateva, pe care nu le putem neglija absolut deloc, cartea tinde sa te ameteasca putin, dar in momentul in care te vei obisnui cu scriitura va deveni din ce in ce mai usor sa faci conexiuni. Tot despre personaje trebuie sa mai adaug ca sunt foarte bine conturate, nu exista personaje "de umplutura", fiecare are un rol foarte bine stabilit care va ajuta intr-un final la elucidarea misterului. Exista insa un anume personaj care nu-si gaseste locul in finalul cartii, dar sunt convinsa ca acest lucru nu va ramane asa si in cartile urmatoare, care urmaresc alte crime ce vor fi sau nu elucidate de minunate Hellen Grace.

Finalul devine destul de previzibil atunci cand ai toate piesele, dar nici macar acest lucru nu poate deranja. Cartea este construia in asa fel incat atunci cand ajungi la final sa tragi chiar tu concluziile. Acesta este singurul moment in care tu, ca cititor, vei sti mult mai multe decat Hellen, vei intelege care a fost scopul crimelor si de ce au fost acestea savarsite.

Cartea va fi pe placul tuturor care si doresc sa citeasca un roman politist plin de actiune, un roman care sa dea fiori pe sira spinarii, un roman complet asa cum imi place mie sa-l numesc. In plus, cartea va fi iubita de fanii lui King tocmai pentru morbiditatea de care autorul da dovada si daca cautati o carte in genul lui Misery, v-o recomand pe aceasta cu mare drag.