Recenzie: Delirium- Lauren Oliver

Nu stiu cati dintre voi ati terminat liceul anul acesta si ati avut o vara la fel de ciudata ca a mea, insa eu una, dupa toate nebuniile provocate din cauza BAC-ului si a facultatii, am avut nevoie rapida sa ies din transa aia de "trebuie sa invat incontinuu". Cam din cauza asta am ajuns la Delirium, carte pe care mi-o doream de mult timp insa niciodata nu aveam timp sa o lecturez asa cum mi-as fi dorit eu: fara griji, cu o cana de ceai langa mine si cu posibilitatea de a citi incontinuu pana cand o dadeam gata.

Din pacate pentru mine nu am avut timp sa fac asta nici macar cand tot stresul disparuse asa ca, dupa ce m-am intors din calatoria vietii mele si am gasit cartea pe birou am spus tare si clar: acum te citesc! Si se pare ca asa s-a si intamplat pentru ca a doua zi, imediat cum m-am trezit am luat Delirium in mana si nu am mai lasat-o pana cand nu am ajuns la ultima pagina si nu mi-am simtit sufletul zdrobit.

Dar sa incepem cu inceputul.
Cartea o are in primplan pe Lena, o tanara ce traieste intr-o lume intoarsa pe dos. Daca noi, oamenii de azi incercam sa cultivam iubirea, sa o facem sa rodeasca, sa o aducem cat mai aproape de noi, societatea le interzice Lenei si tuturor locuitorilor Americii Noi sa cunoasca acest sentiment. E cam ciudat ce spun eu aici, asa este? Ei bine, cam la fel m-am gandit si eu prima data, mi-e foarte greu sa-mi imaginez un loc unde iubirea ar fi vazuta ca o boala si ar fi interzisa. Insa asta nu este tot, locuitorii sunt invatati ca la cel mai mic semn al bolii sa anunte autoritatile urmand ca operatia ce le opreste acest sentiment sa fie facuta mai devreme, inainte de 18 ani. Acest lucru poate duce la anomalii si tocmai din aceasta cauza mai toate persoanele carora le este facuta operatia inainte de termen dispar fara urma in catacombele de sub oras.

Povestea Lenei este una destul de usor de ghicit: initial abia asteapta sa ii fie facuta operatia, sa uite de sinuciderea mamei sale si sa-si croiasca un viitor alaturi de o familie impusa de societate. Insa toate astea se schimba brusc in momentul in care personajul nostru principal se indragosteste. Aici a existat o "problema" din punctul meu de vedere, mi s-a parut putin cam brusca schimbarea Lenei, de la o persoana ce nu dorea sa auda de cuvantul "dragoste" la una care sa fie atat de indragostita incat sa se gandeasca la a-si lasa casa in urma pentru a trece dincolo de zid, de partea salbaticilor.

Pe parcursul intregii lecturi, asistam la o maturizare a fetei la care nu ne-am fi asteptat atunci cand am inceput sa citim cartea. Lena devine din fata ce "urma turma" o persoana ce poate lua singura propriile decizii, de la o persoana firava la o femeie cu adevarat puternica, care nu vrea sa fie condusa de altii.

Ce m-a impresionat extrem de tare la aceasta carte sunt citatele de la inceputul fiecarui paragraf, citate "extrase" din cartile societatii, carti dupa care se deruleaza viata personajelor noastre. Cu toate ca am citit zeci de distopi anul acesta, Delirium m-a impresionat datorita faptului ca aduce o poveste noua, un subiect care pe mine una m-a lasat fara cuvinte si personaje foarte bine conturate prin prisma carora poti descoperi o lume cu totul noua.

Un alt lucru interesant pe care l-am gasit in aceasta carte a fost faptul ca pe tot parcursul ei se vorbeste despre speranta. Delirium vorbeste despre posibilitatea de a nu mai simti, de a trai o viata fara regrete, amintiri si dureri si tocmai asta o face speciala. Exista personaje in carte care cu toate ca au suferit operatia, inca mai viseaza(in mod normal actiunea de "a visa" ar trebui sa le fie straina celor care nu mai iubesc) lucru ce arata ca roice e posibil, ca oricat de mult omul ar vrea sa intervina in creatia divina, ii este imposibil sa faca acest lucru pe deplin.

Delirium m-a socat. Mi-a amintit ca orice este posibil, ca schimbari se pot intampla oricand si ca omul trebuie sa fie pregatit pentru ele. Clasez aceasta carte in categoria lecturilor usoare dar in urma carora te poti alege cu multe; Lena nu a fost construita pentru a fi un robot asa ca nici noi nu treuie sa ascultam orbeste de altii.